Friday, October 16, 2009

DIA - 5 (TAMAT)



Pasang lagu ni sebelum baca.Baru feel kot.




"Dah setel semua barang ko?"
"Dah.Jom lah kita gerak." balas Rizman kepada Saiful.

"Sekejap je kan,tgk2 ko dah nak pergi ke oversea dah.Tiket pukul brapa? Ko turun KLIA dulu kan?"
"11 pagi.Sekarang baru pukul 8 pagi.Ha'ah.Turun sana dulu.Jumpa mak ayah aku.Ada banyak masa lagi.Slow-slow."

"Aisyah mana?"
"Dia on the way ke KLIA.Dia datang ngan mak ayah aku gak.Diorang gerak dari Melaka tadi."

"Dia ok ke ko nak tinggalkan dia nih?"
"OK kot." balas Rizman.

Suasana sunyi.Saiful memandu dengan tenang.Kereta yang dipandu Saiful melintasi jambatan Pulau Pinang dan menuju ke arah lapangan terbang.Tepat jam 11 pagi,Rizman berlepas ke KLIA.Sengaja dia turun di sana untuk berjumpa dengan Aisyah buat kali terakhir.Kebetulan mak dan ayah Rizman ada urusan di Kuala Lumpur,bolehlah Aisyah datang sekali.Kalau nak harapkan Aisyah memandu,boleh sesat dibuatnya.

Setelah turun dari kapal terbang,Rizman terus membuat panggilan kepada Aisyah.

"Aisyah da sampai? ada di mana ya?"
"Kat kawasan kaunter ni ha." balas Aisyah.

Rizman bergegas ke arah kaunter.Dilihatnya Aisyah sedang menunggu dengan setia.Rizman menyapa Aisyah dan bertanyakan pula di mana mak ayahnya ,Dato' Hashim dan Datin Kalsom berada.Aisyah menunjukkan ke arah sebuah restoran.

Rizman terus menuju ke arah mak dan ayahnya diikuti Aisyah.Rizman bersalaman dan menyampaikan salam Saiful yang berada di Pulau Pinang.Setelah berbual mesra dengan mak ayahnya,Rizman memegang tangan Aisyah dan mereka beredar agak jauh dari restoran tersebut.


"Riz pasti dengan cara ni semuanya akan selesai?" Aisyah memulakan bicara.
"Ya Aisyah.Riz yakin.Ini sahaja caranya.Selagi Riz bersama Aisyah,Riz tak tahu macam mana dengan masa depan Aisyah."

"Aisyah tak boleh lupakan Riz."
"Riz pun sama.Tapi kita kena cuba.Jika kita teruskan,tidak ada makna."

"Kenapa nasib kita macam ni Riz.Aisyah seksa sangat."
"Riz pun sama.Oh ya,Saiful kirim salam.Riz harap,Aisyah cuba lah bagi peluang kepadanya."

Aisyah tunduk ke lantai.Air matanya mula bergenang.

"Aisyah.Semuanya telah ditetapkan.Kita kena berusaha ok?"
"..............." Aisyah tidak mampu berkata-kata lagi.Dia tidak mampu untuk melepaskan Rizman yang paling disayanginya.Rizman yang selalu bersamanya sejak dari kecil.Susah senang diharungi bersama.Hanya sedu yang kedengaran.

"Dengarlah Aisyah.Cinta itu boleh terkena kepada sesiapa sahaja.Percayalah,semua ini bukannya disengajakan.Riz betul-betul sayangkan Aisyah.Lebih dari segalanya.Namun,demi masa depan Aisyah juga,kita perlu berpisah.Tak guna memilih jalan yang tiada penghujungnya.Bukalah hati Aisyah.Cuba terima orang lain selain Riz." Rizman memujuk Aisyah.Aisyah hanya terdiam.Kaku.

Dari jauh,Datin Kalsom dan Dato' Hashim menggeleng-gelengkan kepala melihat gelagat Aisyah dan Rizman.Mereka menuju ke arah Rizman dan Aisyah setelah selesai membayar makanan di restoran tersebut.

"Ha Riz...tu pesawat dah nak berlepas tu.Jangan sampai tertinggal pulak.Sampai sana,call kami.Jaga diri baik-baik di negara orang.Selalu sampai khabar berita." Datin Kalsom memberikan nasihat.

"Duit belanja cukup tak? Nanti ayah masukkan ye." Dato' Hashim pula bersuara.

"Cukup ayah.Mak,ayah,Riz pergi dulu ya.Tolong tengok-tengokkan Aisyah ni sama ye mak ayah." Pesan Rizman kepada mak ayahnya sambil bersedia meninggalkan mereka.

"Aisyah....ingat pesan Riz tadi...ok?" Rizman sempat memberikan peringatan terakhir kepada Aisyah sebelum dia pergi.Aisyah sebak.

"Mak,ayah,Riz pergi dulu ya.Assalamualaikum." Rizman pergi sambil melambaikan tangan kepada Dato' Hashim,Datin Kalsom dan kepada insan yang dicintainya....Aisyah.

Sejurus Rizman hilang di pandangan,Aisyah terus menitiskan air matanya.Hatinya terlalu sebak.Dia tidak menyangka,kasih sayang yang disemai selama ini akan berakhir seperti ini.

"Aisyah? Kenapa dengan kamu ni?" Datin Kalsom bersuara.
"Ha'ah...kenapa kamu nampak lain macam?" Dato' Hashim pula bersuara.

"Mengada-ngada lah kamu ni.Mak tahu,kamu dan adik kembar kamu tu memang rapat.Riz pegi belajar dua atau tiga tahun ja.Bukan tak nak balik terus.Macam pasangan kekasih pulak kamu berdua ni.Tahun depan kita pegi melawat adik kamu tu ya? Dah,jom balik." bebel Datin Kalsom.

"Macam-macam lah anak kembar ayah berdua nih.Jom balik.Ni mak kamu punya pasal lah ni,ayah nak buat anak ramai-ramai,dia tak nak.Kalau anak ramai,tak lah manja macam ni." Dato' Hashim tersengih-sengih ke arah Datin Kalsom.

Satu cubitan hinggap di badan Dato' Hashim.Nampak sangat bahagia.Namun tidak bagi Aisyah.Hatinya sengsara.Kalaulah mak dan ayahnya tahu perkara sebenar.Dia bersyukur,hanya dia dan Rizman yang mengetahui perkara ini.Jika tidak,tentu perkara lebih rumit akan terjadi.

Aisyah mula mengalah,betul cakap Rizman,biar sedalam mana cintanya terhadap Rizman,mereka tidak mungkin akan bersatu.Hubungan mereka hanya setakat adik beradik kembar.Tidak lebih dari itu.Jika dia dan Rizman berjaya mengawal perasaan yang berputik ketika di sekolah dahulu,mungkin mereka tidak akan terseksa sebegini.

Betul kata Rizman,cinta itu boleh terkena kepada sesiapa sahaja.Kini,Aisyah perlu menerima hakikat itu.Dia berterima kasih kepada Rizman,adik kembarnya,kerana sanggup berpisah jauh untuk membetulkan apa yang salah.Satu pengorbanan yang Aisyah tidak akan sia-siakan.Hampir sebulan dia memaksa dirinya menerima hakikat tersebut,akhirnya ia mula menampakkan kesan.

Ketika tiba di luar kawasan lapangan terbang,Aisyah meminta Dato' Hashim memberhentikan kereta di tepi jalan.Dia mahu melihat Rizman Berlepas.Dato' Hashim mengikut sahaja permintaan anaknya itu.

Aisyah berjalan menuju ke arah pagar lapangan terbang.Dia memandang jauh ke arah hujung landasan.Pesawat yang dinaiki Rizman sedang bersedia untuk berlepas.Air mata Aisyah sedikit bergenang.Ditahannya.

Pesawat mula bergerak.Semakin laju.Semakin pantas.Akhirnya berangkat meninggalkan bumi Malaysia.

"Terima kasih Riz........Ya tuhan.Berkatilah dia....." sayu dan lembut suara Aisyah mengiringi pemergian Rizman.


TRUTTT TRUTTT....ada SMS masuk ke dalam hp Aisyah.

"Hai Aisyah....buat apa tu? (^_^) " sms ringkas dari Saiful.Aisyah menguntum senyum.






Dan angin Laut Selat Melaka terus bertiup.




4 comments:

  1. SUmbang Mahram rupenye.. ingat cinta songsang tadi.. hahaha!

    ReplyDelete
  2. jard: danggg!!! haha

    komander: diorang becinta je la..manada tikam-tikam.hahaa...

    wsr: ada kuar air mata tak? haha..layan je cerita merapu ni..=)

    ReplyDelete