Wednesday, October 14, 2009

DIA - 2

Setelah tiba di Butterworth,Rizman menurunkan beg dari keretanya.Perjalanan dari Melaka agak memenatkan.Rizman membawa begnya ke dalam biliknya.Setelah siap meletakkan barang-barang,Rizman pergi mandi.

Jam menunjukkan pukul 2 pagi.

Rizman keluar dari bilik.Badannya segar selepas mandi.Besok masih cuti.Rizman pergi ke ruang tamu,hidupkan TV dan menonton rancangan kartun.Bosan menonton kartun,Rizman menukar ke rancangan lain.Nasib baik ada Astro.Banyak jugak pilihan.

Biar banyak rancangan silih berganti,fikiran Rizman masih tidak tenang.Masalah yang menghantuinya sangat berat.Masalah yang melibatkan hati dan perasaan memerlukan percaturan yang bijak.Jika salah langkah,boleh mengakibatkan sengsara.

Kisah cinta dan perasaannya kepada Aisyah bukanlah perkara baru.Kisah mereka sudah lama.Terlalu lama untuk dipandang ringan.Namun mereka bijak merahsiakan perasaan mereka.Hanya hati budi mereka sendiri yang tahu.Perasaan peribadi mereka bukanlah untuk tatapan orang lain.Cukup untuk mereka berdua sahaja.

Rizman mula mengenangkan detik-detik indah ketika mereka masih di sekolah.Makan bersama-sama di kantin.Pergi dan pulang dari sekolah bersama-sama.Ulangkaji matapelajaran bersama-sama.Berjaya menjejakkan kaki ke menara gading bersama-sama.Ya,mereka seperti belangkas.Tidak dapat dipisahkan.Namun mereka bijak mengawal keakraban mereka agar tidak nampak keterlaluan.

Kini,masing-masing mula memikirkan kesannya.Kesan yang pasti tidak dapat dielakkan.Rizman terpaksa membuat keputusan demi kebaikan Aisyah.

Ya,Aisyah adalah antara pelajar perempuan tercantik yang pernah ditemui Rizman.Masih ingat lagi dengan jelas,bagaimana Aisyah tidak melayan semua jejaka yang mendambakan kasih sayangnya.Semuanya ditolak demi Rizman.Ada juga pinangan yang ditolak dengan baik.Juga demi Rizman.

Rizman juga apa kurangnya.Berpewatakan segak dan kemas,berkulit putih,bermuka kacak,ramai juga gadis cuba mendampinginya.Namun hatinya tetap kuat kepada Aisyah.Hanya Aisyah di hatinya.Rayuan dan godaan gadis-gadis lain langsung tidak berjaya mengusik hatinya.Begitu kuat kasih sayang antara Rizman dan Aisyah.

"Aku perlu selesaikan semua ini sebelum terlambat." ujar Rizman bersendirian di atas sofa.

Hatinya pilu mengenangkan nasib dirinya.Namun,semua itu perlu dihadapi.





TRUTTT!! TRUTTTTT!! Bunyi SMS masuk ke dalam hp Rizman.Rizman memerhatikan nama penghantar SMS tersebut.Tertera nama Aisyah.Rizman membuka SMS tersebut.

"Saya rindu awk...minggu depan jumpa lagi ya?" ringkas sekali SMS dari Aisyah.

TRUTTTT!! TRUTTTTT!!! Satu lagi SMS masuk.




Bersambung.....

2 comments: