Wednesday, August 26, 2009

Rumah Sewa 3

Zaki bangun perlahan-lahan menuju ke dapur.Dilihatnya pinggan kaca berderai di atas lantai.Bersepah.Di sudut rumahnya,Zaki ternampak seekor kucing putih yang comel bersembunyi.Zaki tersenyum.

Zaki mengangkat kucing tersebut dan membawanya ke ruang tamu.Mungkin kucing tersebut lapar.Zaki menjamu kucing tersebut dengan keropok yang dibelinya siang tadi.Kucing tersebut makan dengan lahap.Mungkin itu adalah makanannya yang pertama untuk hari ini.Zaki menjamu keropok kepada kucing tersebut hingga habis.Selesai makan,kucing tersebut baring di sebelah Zaki.

"Ada jugak teman aku kat rumah ni.Baik aku bela." ujar Zaki sendirian.

Mulai dari malam tersebut,kucing menjadi teman Zaki di rumah.Balik dari kerja,dia akan belikan nasi untuk kucing tersebut.Sekali sehari nasi akan diberi.Bila pergi kerja,Zaki akan tuangkan makanan kucing di dalam bekas dan akan buka pintu tandas kalau-kalau kucing tersebut nak melepas.Penat jugak dia mengajar kucing buang air dalam bilik air.Seminggu lebih memaksa,baru kucing tersebut faham.

Satu malam,Zaki hendak ke kedai.Ketika keluar,dilihatnya Nini duduk bersendirian di dalam gelap.Zaki tidak dapat melihat muka Nini kerana dia duduk membelakanginya.

"Kena marah dengan ayah dia kot..." bisik hati Zaki sambil menghampiri Nini.

"Kenapa Nini duduk sorang-sorang kat sini?.." sapa Zaki ketika menghampiri Nini.

Nini memalingkan mukanya ke arah Zaki.















bersambung...........

9 comments:

  1. kucing tersebut bernama jamil a.k.a stingray

    asik bersambung part suspen je..

    ReplyDelete
  2. mesti muka nani senget n lebam2 sebab kena tempeleng ngan bapak dia..



    *lame lagi la ni nak tunggu sambung...huh

    ReplyDelete
  3. nini buat muka cute kalah kucing tu...

    ReplyDelete
  4. kucingku..adeih, rindu dgn kucing..hurm...aiyo, part suspen ek..huhu

    ReplyDelete
  5. Hmm..nini n nina tu budak yang sama ke kembar?..
    Hmmmm...

    ReplyDelete
  6. nini bermuram sebab nini tak happy. confirm betol.

    ReplyDelete