Wednesday, September 9, 2009

Rumah Sewa 4

Zaki terkejut,muka Nini berdarah.Agak serius kecederaannya.

"Kenapa ni!" tanya Zaki cemas.

"Nini terjatuh.Sakit." ujar Nini sambil usap mukanya.

Zaki cemas.Dia merangkul Nini dan mengangkatnya.Nini yang diam tadi mula menangis.Zaki menenangkannya sambil menuju ke arah rumah Nini.Bila tiba,Zaki mengetuk pintu.Seperti tiada siapa di dalam rumah.Suasana sepi.Zaki mengetuk pintu bertalu-talu.Masih tiada jawapan.

Sunyi.

Nini semakin merengek.Darah semakin banyak mengalir.Zaki tidak boleh menunggu lama.Dia perlu menghantar Nini ke Hospital dengan segera.Jika tidak,kecederaan Nini boleh menjadi serius.

Ketika sampai di tingkat bawah,dua orang polis tiba-tiba muncul dan terus menangkap Zaki.Zaki terkejut.

"Kenapa ni encik? Apa salah saya? Kenapa pegang saya?" soal Zaki bertalu-talu.Namun tidak dijawab oleh pihak polis.Mereka menariknya menuju ke kenderaan polis yang berada tidak jauh dari situ.Nini yang didukung Zaki tadi jatuh ke tanah.

"Woiii.....korang tak nampak ke budak tu jatuh.Bawak dia ke hospital! Bodoh! " marah Zaki kepada pihak polis.Namun tidak dipedulikan.

Ketika tiba di tepi kenderaan polis,Zaki melihat emaknya menangis tersedu-sedu.Ayahnya juga ada bersama.Zaki bingung.Di sebelah mak dan ayahnya,kelihatan Ali,sahabat baiknya.

"Ali....kenapa polis ni tangkap aku? Aku tak salah!Mak! Ayah! Kenapa ni! Ali,tu,kat situ ada Nini,dia cedera,cepat bawak dia pegi hospital! Cepatttt!!!" arah Zaki kepada sahabatnya...Namun sahabatnya hanya berdiam diri.Zaki bingung.

Ali menghampiri Zaki perlahan-lahan....dan berkata dengan tenang...

"Cukuplah Zaki,janganlah kamu lari lagi dari wad...dah 2 kali kamu buat macam ni.Di sana kamu lebih selamat.Bukan lari ke apartment tinggal ni.Tak ada siapa yang tinggal kat sini.Baliklah,biar doktor rawat kamu.Jiwa kamu bercelaru.Aku tahu kamu tak sehat.Aku akan selalu melawat kamu.Jangan risau."....

"Aku tak gilaaaa!!!!...Aku baru pindah sini! Aku baru bayar duit rumah! Tanya la kat tuan rumah ni kalau tak percaya! Rumah lama aku mana ada kawan,diorang semua dah balik kampunggg!!!! Aku nak pindahhhh!!!!!"...jerit Zaki.Pihak polis terus membawa masuk ke dalam kereta,dan menuju ke hospital sakit jiwa yang berdekatan.Ali hanya merenung jauh ke arah kereta yang membawa sahabat karibnya itu pergi.Kedua ibu bapa Zaki menangis teresak-esak mengenangkan nasib Zaki.Pencarian selama beberapa hari membuahkan hasil.Jika tidak,mungkin Zaki akan mati dalam imaginasinya sendiri.

Ali melihat ke arah patung permainan perempuan yang jatuh dari tangan Zaki tadi.Hatinya sebak.









-TAMAT-

8 comments:

  1. anti klimaks la ko ni..but not bad laa...two thumb up.


    *terkena lagi aku

    ReplyDelete
  2. macam ni punya ending aku suka. hehe~

    ReplyDelete
  3. ending ni ok la. tak rasa na hempuk ko. hehe.

    ReplyDelete
  4. mimie: haha..terkena apa? =p

    ateeka: hahaa...=p

    olin: =p...hahahaa..

    rona: sungguh. =)

    ummu: seperti biasa.hehe

    naddy: haha..kurang siuman dia.sian dia.=p

    gurl: yo lah.=)

    ReplyDelete