Tuesday, July 21, 2009

Tukang Kebun - 6 ( TAMAT)

"Apa ni!!! jgn la main sembur-sembur."marah Misha sambil berlalu pergi ke bilik air.Razif mengelap-ngelap bibirnya dengan tisu.Tak sangka betul Misha nak tanya soalan macam tu.Terkejut dibuatnya.

TRITTT TRITTT....TRITTTT TRITTTT.....

Telefon Razif berbunyi.Muka Razif berubah.Berubah serta merta.

"Hello.." Razif menjawab.
"Razif, SAH,kamu kena ke Jepun sekarang.Ada kecemasan di sana.Baru tadi rakan kamu minta bantuan.Dia tak dapat melakukanya bersendirian.Dia perlukan kamu.Kamu kena ke sana segera! Sekarang!" tut......tut....telefon diletakkan.

Kebetulan pada masa yang sama,Dato' Mustafa pulang ke rumah.Puas dia memikirkan bagaimana untuk meningkatkan perniagaannya.Dato' Mustafa keluar dari kereta.Dia melihat Razif sedang menuju ke arah stor dan terus menghidupkan motor.Nampak tergesa-gesa.

"Ha,kamu nak ke mana ni? Kerja dah siap ke belum?"
"Maaf dato',saya ada hal yang sangat penting.Untuk hari ni,dato' tak payah bayar gaji saya.Besok saya sambung kerja saya semula.ok dato'?"

"Baiklah...besok siapkan kerja kamu." balas dato' Mustafa.
"Terima kasih dato'.." ujar Razif sambil berlalu pergi.

Misha yang memerhatikan kejadian tersebut curiga.Kenapa tiba-tiba Razif pergi.Sebelum ni pernah sekali Razif buat benda yang sama.Sedang sibuk makan-makan....tiba-tiba bergegas keluar bila dapat panggilan.Misha tak puas hati,dia mesti tahu apa yang Razif buat.

Misha menghidupkan motor dan terus keluar.Dato' Mustafa yang baru sampai ke kolam renang ternampak Misha yang bergegas keluar.Puas dia memanggil Misha namun tidak didengari oleh Misha.Dato' Mustafa memanggil Pakcik Salim dan mereka terus mengekori Misha.

Dato' Mustafa mengekori Misha,Misha pula mengekori Razif.

Setelah 10 minit mengekori Razif secara senyap-senyap,Misha akhirnya tiba di sebuah kawasan agak sunyi dan terpencil.Dia memberhentikan motornya.Dari jauh Misha nampak Razif menghampiri sekumpulan lelaki di dalam hutan.Lelaki seramai 4 orang.Lelaki-lelaki tersebut datang menaiki MPV hitam.Persis seperti pasukan FBI yang melakukan operasi sulit.Razif kerja dengan agensi rahsia? Agensi penyiasat kerajaan? Musuh negara? Wira negara? Misha buntu.

Dato' Mustafa yang tiba tidak jauh dari Misha mula turun dari kereta.Dia menghampiri Misha yang leka memerhatikan Razif.Dato' Mustafa menutup mulut Misha agar jeritan Misha tidak didengari oleh Razif jika Misha menjerit.Misha yang terkejut mulutnya ditutup dari belakang cuba untuk menjerit,tapi kembali tenang apabila melihat papanya sendiri di belakang.Mereka berdua kembali memerhatikan Razif.

"Cukup lah,lepas ni saya tak buat menda macam ni lagi.Ini kali terakhir."ujar Razif.
"Razif,ini adalah dana untuk kita juga.Kita perlukan wang untuk beroperasi.Ini adalah salah satu caranya.Operasi kita memang mahal.Kita perlukan dana.Kita bukan di bawah kerajaan." balas orang itu.Orang yang selalu jumpa Razif di biliknya.

"Baiklah.Tapi lepas ni cari lah benda yang elok sikit.Menjatuhkan maruah saya macam ni."
"Ok..ok...kami akan cuba.Setakat ini,inilah yang kami mampu.Sedikit masa lagi kita mungkin akan dapat benda yang lagi sesuai.Buat sementara waktu sahaja.ok? janji!" orang itu memberikan janji kepada Razif.

"Janji.Kalau tak,lepas ni saya tak nak buat lagi." Razif mengulang-ulang 'ugutannya'.
"Jangan risau,kami akan bayar kamu."

"Ye lah,pergi jauh sikit.Saya nak buat kerja saya."
"Ok,barang tu semua saya dah letak belakang pokok tu.Nanti jgn lupa pakai ok?"

"yelah...pergi jauh-jauh"...balas Razif.

Misha dan Dato' Mustafa terpinga-pinga.Mereka masih tak dapat menangkap apa yang berlaku.Mereka hanya melihat Razif bergerak ke kawasan yanga agak lapang,dan mengeluarkan sesuatu dari poketnya.Dilihatnya Razif memegang benda tersebut sambil menjerit.....


"Bertukar kepada ULTRAMANNNNNN!!!!"


Lantas,Razif tiba-tiba bertukar menjadi ultraman.Misha ternganga.Dato' Mustafa terduduk.Kelihatan lelaki-lelaki di tepi MPV tadi tenang melihat ultraman tersebut.Ultraman tersebut pergi ke satu sudut dan mengangkat 'banner' berbentuk seperti bendera.

"Aku nak kau pacak banner tu masa ko landing kat jepun nanti! Pesanan client tu.Ko jgn tak pacak pulak.Banyak dia dah bayar kat kita.Ko jgn buat hal pulak." jerit lelaki yang bercakap dengan Razif tadi.
"Lepas ni,aku tak nak dah buat kerja-kerja pengiklanan camni sambil lawan dengan raksasa.Apa punya miskin pusat kawalan ultraman cawangan Malaysia.Malu aku korang tau tak? Cari la iklan pekdah sikit!" bebel ultraman tadi sambil mengangkat 'banner'.

Ultraman tadi terus terbang dan menghilang di sebalik awan.

Pada banner tersebut terpapar dengan jelas iklan dalam tulisan jepun (setelah dialih ke bahasa melayu)...


"INGIN MENJADI JUTAWAN? DUDUK SENANG LENANG DI RUMAH? HUBUNGI KAMI DI.... www.lepakrumahgoyangkaki.com."













Dari jauh,walaupun terkejut,Dato' Mustafa mula tersenyum.Dia dah jumpa jalan penyelesaian kepada perniagaannya.Pengiklanan oleh ultraman.Mesti berkesan!

Misha tergamam.Dia masih tak percaya tukang kebunnya adalah ultraman....dan ultraman tersebut boleh membebel dalam bahasa melayu!



-TAMAT-












p/s: Why sooooo seriouuussss? ha ha ha hapacrita.... dah lihat kat banner atas tu? 'Cerita bersiri di luar tabie..'.. ha ha ha

13 comments:

  1. hahahahahhahhahahahahah
    punyer lah khusyuk folo cter nih..
    rupe nyer cmnih ending de..

    mmg hapacrita..

    (smbung gelak)
    ahahhaahhahahahha
    *senak senak

    ReplyDelete
  2. aduyai~
    hampeh betol.ultraman pon boleh...
    memang cerita bersiri di luar tabie
    lepas ni kena berhati-hati di hapaceritabercerita.

    tapi memang lawak! 2 thumbs up!

    ReplyDelete
  3. aaarghhh....aku tak sngka aku diperkotak katikkan smpai mcm ni skali..(smbil hempok stingray ngan tong ges)

    ReplyDelete
  4. kahkah. mmg buang tebiat. takpe, janji aku enjoy. next de kan?

    ReplyDelete
  5. Aku jumpe ko aku langgar dgn NCB aku.. hang jaga!..

    ReplyDelete
  6. aku bajet dia kamen rider...
    tp kenapa aku kelu utk meluahkan sblm ni...!?

    ReplyDelete
  7. aku jd watak utama rupanya...hahah

    ReplyDelete
  8. sabor je la...mule2 ingt si razif tu org kaye...tipah tertipu rupenyer...cissssss

    ReplyDelete