Wednesday, July 15, 2009

Tukang Kebun - 1

Sudah sebulan setengah Razif bekerja di rumah Dato' Mustafa.Kerja sebagai tukang kebun betul-betul buat dia gembira.Rumah Dato' Mustafa yang elit dan terletak jauh di atas bukit,buatkan Razif betul-betul selesa.Jauh dari kesesakan bandar,jauh dari jalan raya.Suasana pulak tenang.Tak seperti masa dia bekerja di KFC di KL sebelum ini,tiap-tiap hari kena redah jalan yang sesak.Sebagai orang kampung,Razif lebih selesa dengan suasana santai dan penuh dengan pokok-pokok.

Namun begitu,Dato' Mustafa bukanlah seorang yang berbudi bahasa.Sebagai orang yang berjaya,dia selalu mengutuk Razif yang dilihatnya sebagai contoh seorang remaja yang gagal.Muda-muda lagi dah kerja sebagai tukang kebun,tak ada masa depan.Dapat kerja kat rumahnya pun,sebab kebetulan Pak Hamid,tukang kebun asal rumah Dato' Mustafa jatuh sakit.Mahu tak mahu,dia terpaksa terima Razif yang kebetulan datang untuk bertanyakan tentang kerja kosong.Tak pulak dia selidik Razif tu siapa.Yang dia tahu,Razif tu anak yatim piatu.Tiada adik beradik.Dato' Mustafa bagi kontrak 2 bulan sementara menunggu Pak Hamid sembuh.

Selain Dato' Mustafa,Datin Aini,iaitu isteri Dato' Mustafa adalah seorang yang baik hatinya.Datin Aini selalu melayan Razif seseperti anaknya.Dato' Mustafa dan Datin Aini mempunyai seorang anak perempuan,Misha namanya .Sebagai anak orang elit,penampilan Misha sangat terjaga.Kecantikannya memang tidak dapat dinafikan lagi.Namun begitu,disebabkan kemewahan,dia hanya bergaul dengan orang tertentu sahaja.

Mengikut kontrak,Razif cuma ada 2 minggu sahaja lagi untuk bekerja di rumah Dato' Mustafa.Kerjanya dia perlu menjaga landskap rumah Dato' Mustafa.Dari potong rumput,siram pokok,gunting ranting-ranting pokok..semua dibuatnya.Datang awal pagi,dan pulang pada petang hari.

Suatu hari,Dato' Mustafa telah menjemput seorang lelaki datang ke rumah,seorang ahli perniagaan muda bernama Faizal,bertujuan untuk dikenalkan dengan Misha.

"Assalamualaikum Uncle.."
"Waalaikummussalamm.....jemputlah masuk." jawab Dato' Mustafa tersenyum-senyum sambil menyambut Faizal.

Ketika di dalam rumah,tidak ada menda lain yang diorang bincangkan selain dari duit,perniagaan dan kekayaan masing-masing.Tak ketinggalan juga mengusik-ngusik Faizal dengan Misha.Setelah beberapa jam,Faizal minta untuk beredar.Ketika keluar,mereka melintasi Razif yang sedang tekun menggembur tanah di tepi rumah Dato' Mustafa.

"Ha Faizal,kamu tgk tu,muda-muda lagi dah jadi tukang kebun.Orang muda-muda macam ni sepatutnya kena belajar tinggi-tinggi.Tak tahu la kalau-kalau dia nak jadi tukang kebun seumur hidup.." sindir Dato' Mustafa sambil gelak-gelak kepada Razif.

"Tu je kot yang dia boleh buat Dato'....hahaha.." Faizal menambah sambil berlalu pergi..

Razif hanya memandang sambil tersenyum kepada Dato' Mustafa dan terus menyambung kerjanya.Misha memerhatikan dari jauh.Walaupun dia memilih dalam berkawan,tapi dia tak suka merendah-rendahkan orang lain.









bersambung....

8 comments:

  1. sambung cepat...tak sabar...

    ReplyDelete
  2. buat crita yang x disangka2..gogogo

    ReplyDelete
  3. citer ni kena bayar bil astro x...!?

    ReplyDelete
  4. kalau buat drama, aku na jadik misha la.

    ReplyDelete
  5. kenapa sambung plk?? aisyhhh x best la gini..

    cepatan smbg nye yaaa

    ReplyDelete
  6. jard: ye ke?..kita tgk nanti. =)

    life: sebab cerita ni panjang. =)

    lazyf: baekkk.. =)

    gurl: ayat tak habes? =)

    naddy: baekk...ehhe

    shah: tu memang trademark aku..tunggu penamatnya...hahaha

    rona: bayar duit karan ja..haha

    ateeka: aku nak jadi rumah dato mustafa.hahaha

    miss: baru saspen. =) mcm tgk cerita spektra dulu-dulu.haha

    ReplyDelete