Tuesday, July 21, 2009

Tukang Kebun - 5

"Salah satu kilang perabot kita terbakar dato'.."
"Apaaa!!!......" dato' Mustafa terkejut.

"Anggota bomba dah ada kat sana.Dato' jangan bimbang,semua barang dalam tu kita boleh ganti balik dengan insuran..."
"Nasib baik saya insurankan kilang tu,kalau tak,boleh bangkrap kita."

"Laporkan kepada saya hasil siasatan polis nanti.Apa-apahal,beritahu saya."
"Baik Dato'..."

Dato Mustafa termenung.Semakin banyak dugaan di dalam perniagaannya.



*******



TOK! TOK! TOK!.....


Razif baru selesai solat maghrib.Dia pergi membuka pintu.Masih lagi orang yang sama.Orang yang datang memberikan fail.Razif sudah tidak mahu lagi terlibat dalam menda ni.

"Maaf,saya betul-betul tidak mahu teruskan lagi" Razif bersuara.

"Tolonglah Razif,kami hanya berharap kepada kamu.Kamu satu-satunya peluang kami.Pasal bayaran,jangan risau." rayu orang itu.
"Tapi,dengan buat menda macam ni,maruah saya juga tercalar.Saya kena jaga maruah saya juga.Cukuplah yang dulu.Saya tak mahu buat lagi.Yang dulu pun,saya masih lagi tanggung kesannya."

"Bukan susah tugas kamu.Saya sudah sediakan barangnya.KEMUNGKINAN kali ini tugas kamu adalah kat Malaysia.Kalau tak Malaysia,kamu akan je Jepun.Semuanya terpulang.Nanti saya akan sampaikan berita kepada kamu.Saya harap kamu akan dapat tolong kami.Hanya kami yang tahu rahsia pasal kamu.Pasal bayaran,seperti saya cakap tadi,jangan risau.Jumpa lagi." orang itu berlalu pergi.

Razif terkulat-kulat.Bayaran memang lumayan.Walaupun orang ramai tidak mengenalinya,dia tetap rasa maruahnya tercalar.Tapi memikirkan duit yang banyak,dia boleh menyambung pelajarannya yang tergendala.Razif mesti membuat pilihan.



*********


Keesokannya,Razif pergi ke rumah dato' Mustafa seperti biasa.Setelah makan tengah hari dan solat zohor di stor,Razif kembali menyambung kerjanya.Hari mulai petang.Kelihatan Pakcik Salim memandu kereta rasmi keluarga Dato' Mustafa perlahan-lahan masuk ke kawasan rumah.Misha membuka pintu dan turun dari kereta.Masih lengkap berpakaian sekolah.Ulangkaji di perpustakaan rasanya.Ketika menuju ke pintu,Misha menjeling tajam ke arah Razif.Masih bengang pasal hal semalam.Razif tersenyum.

Petangnya seperti biasa,Misha lepak di ruang istirehat.Dia sudah bosan menonton tv.Razif yang melihat Misha bersendirian mula menghampiri Misha.

"Termenung ja?" tanya Razif...
"Ye la." ringkas balas Misha.

"Marah lagi?"
"Marah."

"Sebenarnya,abg mana pandai nak jawab soalan matematik tu."
"Habis tu,kat rumah ni,selain abg Razif,sapa lagi yang ada.Hari tu soalan yang Misha tak dapat jawab,tiba-tiba ada jawapan kat atas meja.Sapa lagi kalau bukan abang Razif yang buat."

"OOOO.....hahaaha..." Razif tergelak besar.
"Kenapa gelak?"

"Aritu ada budak sekolah Misha,dia cakap nama dia Saiful.Dia suruh abg bagi jawapan.jadi abg pun tgk-tgk la keadaan sama.Saja nak bagi seperais sikit kat Misha.Ha ha ha..."
"Saiful?.....Saiful? Haihh....kat sekolah saya tegur sombong amat sangat.Ego bukan main.Berlagak.Tau la dia hensem.Apa mimpi dia datang bagi soalan pulak.....oh ya....betullah...silibus kelas dia 1 tajuk lebih awal dari kelas Misha....patut laaaa dia bagi jawapan.Ciss....menyesal Misha pikir abg ni bijak....tapi...dia minat kat Misha ke?".

"Ko cakap aku tak bijak?Ko nak aku ketuk? ha?" Razif mula buat-buat muka garang....
"tamau..tamau....hahahaa" balas Misha manja...

Misha tersenyum.Tersenyum memikirkan lelaki yang paling ego tapi hensem sudi datang menghantarkan jawapan kepadanya.Walaupun tidak menghantar secara terus kepadanya,tak kisahlah.Akhirnya persoalannya terjawab.Tiada lagi rahsia.Misha terus tersenyum.Tersenyum lebar.

Razif menjuihkan bibir kepada Misha dan terus merenung air terjun hiasan di hadapannya.Masalahnya belum selesai.Masalah berkaitan dengan dirinya.Sangat rumit.Kalau dia ada ayah dan ibu,boleh jugak dia berbincang.Ini dia tiada sesiapa.Hanya anak yatim piatu.Saudara semua entah ke mana.

Sambil merenung air terjun.,Razif menghirup teh yang dihidangkan Mak Minah.Sambil-sambil tu dia memandang Misha yang tak habis-habis tersengih.

"Abang Razif suka kat Misha tak?" Misha tiba-tiba bertanya....






Air teh bersembur keluar dari mulut Razif.....dan kena tepat-tepat ke muka Misha.....










bersambung.........ke episod terakhir selepas ini.

8 comments:

  1. la..nk abih da ker?
    mcm baru mukadimah jer..
    panjang la sket..smpai episode 100 ker..
    baru la mcm telenovela kol3 ptg kat tv

    ReplyDelete
  2. aku x nak panjang2...ada banyak lagi cerita dalam kepala aku.


    ha ha ha....


    tak besok..lusa episod last. =)

    ReplyDelete
  3. Wah.. xsabar.. xsabar.. nk kene tgk nih.. muahaha.. eh silap.. nk kene baca nih.. :D

    ReplyDelete
  4. cettt.. kenapa tak abeskan terus ari nie?? ehehe..

    ku dh terbygkan ending.. tak mo cerita.. sbb aku yakin betul... lalala..

    ReplyDelete
  5. jard: kita tgk nanti. =)

    gurl: panjang-panjang kang jadi cerita sembilu pulak....bertahun-tahun kang korang kena follow.ahha

    ReplyDelete
  6. "Salah satu kilang perabot kita terbakar dato'..">>>tak semena2 mata aku terbeliak bile bace first sentence ko.terkejut dow..betapa aku follow and into cite si tukang kebun ni..huhuhu..mula2 cam besa je.lame2 kemaruk la pulak..pat2 sambung.

    ReplyDelete
  7. ending dia kelakar x...!?
    ko bukan boleh percaya...

    kul brp ep last...!?
    aku nk jd org pertama tgk..
    eh silap... baca...

    p/s: mlm ni season finale desperate housewives gak...

    ReplyDelete